وبلاگ

کالیبراسیون سنسور دما

سنسور دما چیست؟

سنسور دما وسیله ای است که برای اندازه‌گیری دما از آن استفاده می شود. این وسیله دارای یک خروجی است که با دمای مربوطه متناسب است یعنی زمانی که دمای سنسور تغییر می کند خروجی نیز در پی آن تغییر می کند.

سنسور دماهای متنوعی با سیگنال های خروجی متفاوت وجود دارند. برخی دارای خروجی مقاومت هستند، برخی سیگنال ولتاژ دارند، برخی سیگنال دیجیتال و… .

کالیبراسیون سنسور دما

برای کالیبراسیون سنسور دما بهتر است که یک دمای دقیق ایجاد شود یا از یک سنسور دمای کالیبره شده به عنوان مرجع استفاده شود تا دمای ایجاد شده را اندازه‌گیری کند. برای مثال، می توان سنسور مرجع و سنسور کالیبره شده در حمام مایع را وارد کرد و کالیبراسیون را در آن نقطه دمایی اجرا کرد. به عنوان جایگزین، کوره های خشک نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

در کالیبراسیون های صنعتی و حرفه ای، معمولا حمام کالیبراسیون یا کوره های خشک مورد استفاده قرار می گیرند. می توان دما را در نقاط مختلف تنظیم کرد.

منبع دما

همان طور که اشاره شد، به یک منبع دما برای کالیبراسیون سنسور دما نیاز است؛ اما شبیه سازی دما امکان پذیر نیست. برای اهداف صنعتی، کوره های خشک مورد استفاده ی بیشتری قرار می گیرند چرا که قابل حمل می باشند و به مقدار کافی دقیق هستند. همچنین برای نیازهایی با دقت بالاتر، حمام مایع می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اگر چه این روش قابل حمل نیست اما در شرایط آزمایشگاهی می تواند به کار آید.

برای دمای صفر درجه ی سانتی گراد، معمولا از حمام یخ استفاده می شود. این روش مقرون به صرفه و ساده همچنین از دقت خوبی برای ایجاد دمای صفر درجه برخوردار است. 

سنسور دمای مرجع

دما با برخی از منابع حرارتی که در بخش قبل به آن ها اشاره شد تعیین می شود. کوره های خشک و حمام مایع سنسورهای منبع داخلی را ارائه می دهند که مقدار دما را اندازه‌گیری می کند، اما برای نتایج دقیق تر باید از منبع سنسور دمای مرجع جداگانه و دقیق استفاده شود که همراه با سنسوری که قرار است کالیبره شود در دمای یکسان قرار داده می شوند. سنسور مرجع بسیار دقیق تر از سنسوری که قرار است کالیبره شود اندازه‌گیری می کند.

با توجه به مشخصات ترمودینامیکی، سنسور مرجع باید تا حد امکان به سنسوری که قرار است کالیبره شود شبیه باشد تا این اطمینان حاصل شود که رفتار یکسانی در شرایط تغییر دما خواهند داشت.

سنسور مرجع و سنسوری که قرار است کالیبره شود باید در عمق یکسانی در منبع دما فرو برده شود. معمولا تمام سنسورها تا پایین ترین بخش کوره خشک فرو برده می شوند.

نقاط کالیبراسیون

در کالیبراسیون صنعتی، نیاز است تا نقاط کالیبراسیون به مقدار کافی انتخاب شود تا خطی بودن سنسور ثابت شود. غالبا کالیبراسیونِ 3 تا 5 نقطه در کل رنج کاری کافی است. بسته به نوع سنسور، اگر سنسور خطی نباشد، ممکن است نیاز به انتخاب نقاط بیشتری وجود داشته باشد.

تنظیم و اصلاح سنسور دما

متاسفانه، اغلب سنسورهای دما قابل تنظیم یا اصلاح شدن نیستند. پس اگر خطایی در کالیبراسیون به وجود آمد، امکان تنظیم آن وجود ندارد. در عوض، نیاز است که جهت خواندن سنسور از ضرایب اصلاح استفاده شود.

مستندسازی

پس از به انجام رساندن هر کالیبراسیون، سنسور دما باید در یک سند کالیبراسیون به ثبت برسد.

قابلیت ردیابی

کالیبراسیون باید طبق استانداردهای معتبر انجام شود.

آزمایشگاه کالیبراسیون دمای شرکت «نویان کیان صنعت آروین» با بهره گیری از  متخصصین با تجربه و کار آزموده در عرصه کالیبراسیون تجهیزات دمایی آماده ارائه خدمات در گستره دمایی  40- تا 60 درجه سانتی گراد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *