وبلاگ

بحران جدید جهانی: کمبود تراشه و افزایش قیمت

گفته می‌شود کمبود جهانی تراشه منجر به افزایش قیمت محصولات الکترونیکی و به‌ خصوص قطعاتی همچون مدارهای مجتمع شده است.
اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، می‌دانید تولیدات جهانی از مدت‌ها پیش به‌واسطه‌ی مشکلات لجستیکی و به موجب آن، کاهش ظرفیت تولید تراشه‌ و قطعات نیمه‌هادی با اختلال نسبتا حادی مواجه شده است‌. این در حالی است که با شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم، لوازم الکترونیکی همچون تلویزیون‌ها، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها با تقاضای بی‌سابقه خریداران مواجه بوده است.همچنین با شروع همه گیری و تعطیلی کارخانه ها، ابتدا صرفاً با مشکل به تأخیر افتادنِ تأمین مواد اولیه مواجه بودیم. امروز روند تولید در کارخانه ها به روال عادی برگشته است، اما همه گیری کرونا و تغییرات سبک زندگی در اثر آن، این بحران را تشدید کرده است.

عوامل متعددی بر رشد شدید تقاضا برای تراشه های الکترونیکی در بازار تأثیرگذار بوده اند؛ از جمله سرمایه گذاری خودروسازها روی وسایل نقلیه الکتریکی پیشرفته، افزایش چند برابری فروش تلویزیون ها و کامپیوترها، رونمایی از کنسول های بازی جدید و تلفن های همراه مجهز به فناوری 5G و…

به گفته نیل كمپلینگ، تحلیلگر رسانه و فناوری در Mirabaud، «تراشه ها خیلی مهم هستند و آشوب فعلی در عرضه و تقاضای این بازار تحت تأثیر چندین عامل مختلف ایجاد شده است. اساساً سطح جدیدی از تقاضا در بازار به چشم می خورد که نمی توان آن را پاسخ داد، بحران همه جانبه ای از راه رسیده است و همه ما تحت تأثیر آن قرار می گیریم».

به نظر می‌رسد که کمبود تراشه ها درجهان همچنان ادامه داشته باشد. برای راه‌اندازی یک کارخانه‌ی پیشرفته‌ی تولید ادوات نیمه‌هادی دو سال زمان لازم است و تولیدکنندگان قصد دارند برای دومین بار ظرف مدت کمتر از یک سال، قیمت کالاهای خود را به طور چشمگیری افزایش دهند.

کمبود جهانی نیمه هادی ها در بازار ایران نیز اثرات جبران ناپذیری بر تمام صنایع مرتبط خواهد گذاشت. به علاوه، بی اطلاعی تولیدکننده ها از بحران کنونی در نتیجه، آماده نبودن برای اجرای راهکارهای درست برای عبور از بحران می تواند کار را برای تولیدکنندگان داخلی پیچیده تر از پیش کند و شرایط را برای مشتریان این صنایع دشوارتر از پیش سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *